KÜLFÖLDI SZAKMAI GYAKORLATOK | FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁS | ISKOLARENDSZEREN KÍVÜLI KÉPZÉSEK      
Hollandiai szakmai gyakorlat
A holland iskola bemutatkozó oldala
Traineeship in the Neederlands
         
 

2008 őszén a Raoul Wallenberg tíz diákja az egészségügyi, oktatási és szociális területen tanulmányozta a hollandiai ellátórendszert. Meglátogattak különféle egészségügyi, oktatási és szociális intézményt, illetve megismerkedtek a holland oktatási rendszerrel. A szakmai gyakorlat során részt vettek a szakmájuknak megfelelő munkafolyamatokban.

 

A részt vevő partner intézmények:

Intézményünk, a Raoul Wallenberg Humán Szakképző Iskola és Gimnázium az oktatási rendszerben történő változások eredményeképpen a 2008/09-es tanévtől Területi Integrációs Szakképző Központtá alakult. A nálunk folyó nevelő-oktató munkában a humanista értékrendet, az emberi lét tiszteletét, az erkölcsi helytállást, az előítélet-mentes gondolkodást felvállalva, ezeket pedagógia munkánkban megvalósítva olyan embereket kívánunk nevelni, képezni, akik nyitottak a másik ember iránt. Intézményünkben 56 oktató és mintegy 1500 diák vesz részt az érettségi utáni szakképzésekben. Az érettségizett diákoknak három szakmacsoportban (szociális, oktatási és egészségügyi), 22 szakmában, nappali, levelező és esti tagozatokon biztosítunk iskolarendszerű szakképzést.


A ROC Friese Poort Regionális Képző Központ mintegy 1150 szakemberrel dolgozik, közel 12.000 diákot képeznek  (fiatalok és felnőttek) négyszintű (egymásra épülő) szakképzéseikben. A Központ több városban folytat oktatást és gyakorlatot, Friesland és Flevoland tartományokban, Hollandia északi részén. Az általuk képzett szakmák rendkívül sokfélék: muszaki, építőipari, kereskedelmi szakmák, de ami a számunkra lényeges, képeznek egészségügyi (otthoni ápolás, segédápoló, orvosi asszisztens), szociális (asszisztensek), és pedagógiai asszisztens szakmákban is.


A kiutazó tíz diák közül négyen gyógypedagógiai asszisztens, ketten gyógyszertári asszisztens, egy csecsemő és gyermekápoló, egy  szociális asszisztens és ketten csecsemő- és kisgyermek gondozó szakmát tanulnak. Az egyes szakmákhoz tartozó OKJ számok:
szociális asszisztens: 54 8933 02
gyógypedagógiai asszisztens: 54 1499 01
gyógyszertári asszisztens: 52 5052 01
csecsemő- és gyermekápoló: 54 5012 02
csecsemő- és kisgyermek gondozó: 54 5070 01


A kiutazás idopontja: 2008. 11. 25.
A hazaérkezés idopontja: 2008. 12. 04.
A kedvezményezett tanulók a kiutazáson felül öt hetet töltöttek Hollandiában, ebből 25 nap volt a szakmai gyakorlat.


Az öt hetes idotartam alatt a következő program valósult meg:

1. hét: Ismerkedés a holland oktatási, egészségügyi és szociális rendszerrel, intézménylátogatás a ROC Friese Poort különböző intézményeiben. Felkészítés a szakmai gyakorlatra, speciális felkészítés az adott szakmacsoportban végzendő munkára. Kulturális program: városnézés Sneekben.
2-4. hét: a szakmai gyakorlat az adott intézményben, szakmai kommunikációs és manuális készségfejlesztő foglalkozás, óralátogatás az iskolában, a heti gyakorlati tapasztalatok értékelése. Kulturális program: két napos kirándulás Amszterdamba, látogatás a tengerpartra, a diákok egy hétvégét töltöttek el holland családoknál.
5. hét: a szakmai gyakorlat folytatása és lezárása. A magyar diákok egy PowerPoint prezentációt tartottak a Hollandiában töltött öt hétről. A magyar csoport búcsúzóul a programban részt vevő tanárokat, diákokat vendégül látta a szálláshelyen. A programot szervező és lebonyolító tanárok megbeszélést tartottak, ahol értékelték az öt hét tapasztalatait, és a két intézmény közötti jövőbeni együttműködés lehetoségeiről is szó esett.


A projekt eredményeképpen a kiutazó diákok szakemberek vezetésével egy hét elméleti és négy hét gyakorlati oktatásban részesültek. Mind az elméleti tudásuk, mind a gyakorlati területen szükséges kompetenciáik fejlődtek, nyelvtudásuk, önállóságuk, mobilitási hajlandóságuk fokozódott, és örvendetes módon nyitottabbá váltak egy másik nemzet kultúrájának megismerése és elfogadása terén is.


A projekt szervezésében és megvalósításában részt vett a holland partnerintézmény részéről
Hennie Sixma –nemzetközi kapcsolattartó, projektkoordinátor
Egbert Krikken –gyakorlatvezető
Pietie Visser - gyakorlatvezető
Greet De Jong - gyakorlatvezető

A Raoul Wallenberg Humán Szakképző Iskola és Gimnázium részéről:
Macher Mónika –projektkoordinátor
Palotai Ilona –tanulói koordinátor
Barcs Krisztina –nemzetközi kapcsolattartó

           
         
             
         
             
 

Holland cserediákok látogatása a Raoul Wallenberg HuSziG-ban
2009. március 14- április 4.

Hollandiáról mindenkinek ugyanaz jut az eszébe: alacsony tengerszint feletti magasság, fapapucs, finom sajtok, és piroslámpás negyedek. Akik azonban valamilyen módon részt vettek a Raoul Wallenberg HUSZIG cserediák programjában, azok olyan élményekkel, tapasztalatokkal gazdagodtak, hogy biztosan nem ez a pár dolog ugrik majd be Hollandia hallatán.

Magyarország és Hollandia kapcsolata a két országban élő külföldiek miatt is igen szoros és meglehetősen jó.
Ezt a kapcsolatot, az egymás iránti elfogadást és a megismerés kíváncsiságát erősítette az ebben a tanévben lezajlott cserediák program, amelyben a budapesti Raoul Wallenberg HUSZIG és a hollandiai Roc Friese Poort iskola diákjai vettek részt. Ezen program keretében olyan magyar diákok utazhattak Hollandiába, akik itthon egészségügyi szakon tanultak, s szakmai gyakorlatukat töltötték a sajtok országában. Velük tartott az iskola néhány szaktanára is, s mindannyian számos jó élménnyel, tapasztalattal és nem utolsó sorban egy oklevéllel tértek haza, amit a Hollandiában szerzett szakmai gyakorlatukról kaptak.
Néhány hét múlva holland diákok látogattak kicsiny országunkba, hogy ok itt ismerkedjenek meg a magyar egészségüggyel, emberekkel, szebbnél szebb épületeinkkel, s nem utolsó sorban a Raoul Wallenberg Szakképző Iskola Ludovika téri épületével.
Háromhetes itt tartózkodásuk alatt- mint az késobbi prezentációjukból kiderült- bejárták egész Budapestet, megnézték Visegrádon az egykori királyi várat és jártak Szentendrén is- itt vásároltak szuveníreket szeretteiknek. Iskolánkban is tettek egy rövid látogatást, beültek néhány órára, beszélgettek a diákokkal, kézműves foglalkozáson vettek részt. Iskolánk diákjai közül egy hétvégére néhányan befogadták a holland cserediákokat, megmutatták nekik Budapestet és elvitték őket szórakozni is.
A három hét leteltével, a hollandok egy prezentációval kedveskedtek iskolánk érdeklodo diákjainak, tanárainak. Képes összefoglalójukban megmutatták élményeiket, s beszéltek az itt szerzett szakmai tapasztalataikról is. Ezt követően, csakúgy, mint pár héttel előttük a magyar diákok Hollandiában, ők itt, Magyarországon kapták meg oklevelüket a szakmai gyakorlatukról. Tanáraink ajándékkal is kedveskedtek nekik, hogy biztosan ne felejtsék el ezt a különben is felejthetetlen kirándulást.
A prezentáció után lehetőségem nyílt egy rövid kis interjúra a holland lányokkal, akik meglepően kedvesek és érdeklődőek voltak. A kérdésekre általában ugyanaz az egy-két lány válaszolt- azok, akik a legjobban tudtak angolul. Az interjú a következőkben olvasható:

 

Riporter: Sziasztok, a nevem Kriszti, és ennek az iskolának a tanulója vagyok. Én fogom készíteni veletek az interjút, el is kezdhetjük, ha nem bánjátok.
Biztos vagyok benne, hogy egy ilyen cserediák program nagyon érdekes a résztvevők részére. Ti mit gondoltok erről a programról?

Hollandok: Nagyon jó élmény volt, kapcsolatépítés céljából és szakmai tapasztalatnak is.

R.: Úgy gondolom, érdekes lehet a szakmai gyakorlatotokat egy másik országban eltölteni. Milyen különbséget láttatok a magyar és a holland rendszer között?

H.: Mikor gyakorlatoztunk, jártunk egy klinikán. Számunkra furcsa, hogy egy ember csak úgy bemehet a rendelőbe, és rögtön fogadja egy orvos. Nálunk, Hollandiában először el kell menned a körzeti orvoshoz, és csak aztán mehetsz bárhová máshová. Nálunk a betegeknek számai vannak, így személytelenebb az egész légkör.

R.: Eltölthettetek egy kevés időt iskolánkban is. Tetszett?

H.: Igen, nagyon szép az épület. Mikor beléptünk, csak csodálkoztunk, hogy ilyen szép egy iskola. A diákok és a tanárok is nagyon kedvesek.

R.: Sikerült hozzászoknotok a magyarországi szokásokhoz? Elvégre itt vagytok már 3 hete…

H.: Hát, volt egy-két furcsa dolog, ami először igencsak meglepett minket. Nálunk, Hollandiában például az emberek nem szokták az utcán nyíltan kimutatni az érzelmeiket, akkor sem, ha egy párt alkotnak. Szóval, amikor megláttuk az első párt az utcán, mindenki sugdosni kezdett: „Wow, csókolóznak!!!” De úgy gondolom, hogy ez jó, hogy így kimutatják az érzelmeket.

R.: Az osztályfőnököm, pár héttel ezelott a Ti országotokba utazott, és most Ti vagytok itt, nálunk. Mit gondoltok a magyar emberekről –különösképpen a fiúkról?

H.: Úgy gondoljuk, hogy mindenki nagyon kedves, de az emberek hangulata lehetne jobb is. A fiúk pedig nagyon rendben vannak Magyarországon…

R.: Élveztétek az ittlétet?

H.: Természetesen, egy életre szóló élmény volt.

R.: Köszönöm Lányok, minden jót kívánok Nektek!

Úgy gondolom, ez a cserediák program kiváló kapcsolatépítés Európai más országainak diákjaival, meglehetősen hasznos mind az iskola, mind a benne résztvevők számára, és csak remélni tudom, hogy adódik még ilyen vagy hasonló lehetőség diákjaink számára a jövőben is.

2009. június 3.

Nagy Kriszti, Budapest, Magyarország

Raoul Wallenberg Humán Szakképző Iskola és Gimnázium

11.D osztály